kjøttbrød



Et eksperiment.. Vanligvis bruker jeg vanlig kjøttdeig evnt blandet med karbonadedeig. nå blandet jeg kylling og svin, det var det som fantes i kylen.




- og Myggen er på plass..
Basisoppskriften er som følger:
500 gr kjøttdeig
2 tykke loffskiver eller lignede uten skorpe, eller 1 dl strøbrød/gamle brødsmuler.
Som væske varierer jeg mellom vann, farris, melk, fløte, yoghurt, alt etter hva jeg har, og anledningen.
1egg
Er ikke altfor kreativ på krydringen av kjøttbrød, skal jo gjerne være en litt klassisk rett.
Bruker stort sett bare salt, pepper, paprikakrydder, og natvigs.
Evnt løkpulver eller ½ finhakket en.
For ”luksus” er det godt med smørstekt sopp/kantareller, enten i deigen eller ved siden av. Det beste(både for smak og saftighet) er å dekke brødet med bacon, men det er det jo ikke alltid man har.
Potetmos smaker alltid godt til.
Til dette kan jeg finne på å lage en sjysaus fra en pose :O
Ellers grønnsaker som rosenkål, aspargesbønner, blomkål, broccoli, den nevnte soppen.
Tomater og sure agurker.



Dagens utgave ble til av nevnte kjøttdeigblanding,
2 brødblingser som jeg bløtla i skummet melk,
1egg,
2 små finrevete gulrøtter,
½ løk og
½ purre.












De to sistnevnte myknet jeg litt i olje i en panne. Salt, pepper, Natvig og paprikapulver. Aberet med kyllingdeig er jo at man ikke kan smake til, bare satse på det blir bra. Blandingskrydder er det jo ofte mye salt i, så tok en liten ts salt utenom. Form til et brød i en form og legg baconskiver rundt. Farsen ble litt myk med kyllingdeig, men fikk formet den bedre med baconet. Settes i ovnen på 200 grader, i ca 50 minutter. Freses opp på slutten om det er lite farge på "brødet".

I dag ble tilbehøret:
Hasselbackpoteter
1-2 medium poteter til hver, som skrelles og skjæres nesten igjennom, med ca 4 mm avstand. Lurt å legge poteten på en tresleiv, så stopper kniven av seg selv. Skyll godt og penlse med smør og strø på salt. Jeg var lat i dag, så helte bare olje over. I ovnen samtidig som ”brødet”. Pensle underveis og ta på en osteskive siste 10 minuttene.

Og jeg fikk brukt opp mer av all broccolien i skapet (Hadde mest lyst på rosenkålen, men den får jeg heller ta til restene), kjøttkakesaus, tyttebær, ripsgele, sur agurk og tomater.



Note: Jeg lager ofte strøbrød av rester av brød, bare skjærer i terninger og tørker i romtemperatur og samler opp. Kjøres til pulver i blenderen.

Kommentarer

  1. konklusjon:
    smakte definitivt ikke som kjøttbrød av oksedeig. absolutt godt, men minnet mer om kalkunstuffing :)

    SvarSlett
  2. hahaha, stuffing... blir noe annet det.
    Glad at Myggen er med på matlagningen ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar