kladdkaka




Har en stund tenkt på å prøve meg på kladdkaka. Kakebaking er ikke min sterkeste side..Går litt tid mellom hver gang det lages kaker her i huset, så derfor ikke kommet meg til å teste før nå. Kom frem til denne etter å ha lest minst et dusin oppskrifter, mange mer eller mindre like. I vårt naboland finnes utallige varianter av smakstilsettinger, men vanligste er nok sjokolade/kakao.

Det som er geniale med kladdkake er at den en superenkel og kjapp å slenge sammen, ingen visping eller pisking, det tiltaler meg veldig. Den inneholder også bare ingredienser man alltid har i hus. I tillegg til at den er billig og smaker kjempegodt.




Kan serveres som den er, lunken rett fra formen om man ikke orker vente. Eller avkjøles og strøs med melis. Passer også med is og jordbær, eller faktisk også is og tyttebærsyltetøy.
Har du hakkede mandler eller valnøtter i deigen blir det en slags brownie.


Det jeg tester i dag er
100 g smeltet smør
2 egg
3 dl sukker
1 1/5 dl mel (i underkant)
4 ss kakao
1-2 ts vaniljesukker
1 krm salt



Alt bare røres sammen og helles i en smurt og strødd springform. Min er på 24 cm.
Sikkert lurt med litt mindre form, for den ble ganske flat, selv om vi ikke spiste altfor mye av deigen.
175 grader i ca 20 min
(Kan også tilsettes 50 g smeltet mørk sjokolade + strø hakkede nøtter/mandler oppå)















- Og den ble helt perfekt (men går ned en kanne kaffe eller liter melk pr stykke for å nøytralisere..)

Kommentarer