morsdagskake :)



I dag er de jo morsdag, og jeg er så heldig å ha en sønn i hus som gjerne ville glede sin mor med å bake kake på denne store dagen. En av de få vi har på repertoaret er:

Inger Lises sjokoladesnitter
Denne har vært med meg i gode og onde dager, siden jeg som purung meldte meg inn i ”Det gode kjøkken” matkortklubb. Husker spenningen hver mnd hvilke retter vi fikk oppskrift på, og hvilke kategorier vi kunne sortere dem under. Husker ikke om jeg laget så mye fra samlingen, annet enn denne kaken. Kan minne litt om brownies, noe vi aldri hadde hørt om den gang på 70-tallet. Viktig å passe på den ikke blir for mye stekt.
Den er genial da  den inneholder ingredienser man stort sett har i hus, og kjapp å lage når man er fysen, eller glemt å kjøpe lørdagsgodt. Krever at man har masse iskald melk i hus da..

Til en liten langpanne:
Ovnen settes på 225 grader

2 egg
200 g sukker
Piskes til eggedosis

125 g hvetemel
3 1/2 ss kakao
2 ss vaniljesukker
1ts bakepulver

Blandes og siktes i samtidig som 125 g smeltet smør. Rør godt.

Hell i papirkledt form

Den blir best med hakkede mandler på (evnt nøtter), men ingen krise om man ikke har det.
Sett i ovnen i 15 minutter eller mer. Må ikke bli for mye stekt, skal være litt deigete. Meste blir spist ut av pannen mens den ennå er varm.


Den smakte ekstra godt idag :)


Kommentarer