oppskriftsprosjekt no 1



Da er endelig dagen kommet til prosjektet teste-nye-oppskrifter. Her hadde jeg jo lagret en oppskrift for en stund siden, men har ikke passet å lage før nå. Ikke alle ingrediensene som har vært i hus – når man først skal teste nytt, må man følge slavisk, i alle fall var det tanken..

Dette er oppskriften som skal til pers i dag: http://www.kokaihop.se/recept/fisk-med-raktacke

Jeg gjorde som følger:
La en halvtint torskeblokk(400 g) i smurt form(dvs jeg delte den i 3 for å få plass)

Blandet så sammen 3 dl matfløte, 2 litt store ss sweet chillisaus, 1 ss balsamico, 2 ss hakket dill (fersk, eller 1 ts tørket om man ikke har), 1 ss hakket gressløk (fersk eller frosset), 1 fedd presset hvitløk, 1 ts salt og noen tak på pepperkvernen(i oppskriften står 2 krm hvit pepper, jeg bruker svart og har kun på kvern). Litt av saltet og pepperet strødde jeg rett på fisken i formen.
- og 200 g reker (400 g før skrelling) Stemte ikke helt...jeg fikk 160 g ut av 500 g med skall...

200 grader i 25 minutter.

Servert med ris og salat.

Dommen:
Veldig godt, hadde nok blitt lekrere med ordentlig fløte og fersk fisk, men hadde da ikke lenger vært en hverdagsrett. Ikke her i huset iallefall. Litt vått med andre ord. Kunne nok med fordel sprutet litt sitron på fisken  også. I min treige ovn trengte den en halv time for å se litt varm ut. Kommer absolutt til å bli en del av repertoaret.



Kommentarer