svin i østen



Nok en tøm-kjøleskapet-middag, men ingen sak når man har så mye brukbart der. Den beryktede broccolien(sisten), paprikaer, strimlet svin(sikkert like godt med kylling/laks). Det måtte nesten bli noe østensk.

Jeg gjorde omtrent såher:

Satt på ris. Jasmin, som ble skylt godt.

Laget marinade i en bolle av
2 ss lys soya
2 ss ketjap manis
2 ss østerssaus
1 ss sukker
1 ts sesamolje
Saft av en lime
Knuste 2 fedd hvitløk
Tabasco/chilli
Pepper
(hadde jeg hatt ingefær hadde jeg hatt det i også)
-


4-500 strimlet svin badet i dette en stund.

I en panne freste jeg 1 løk i båter, broccoli og en rød paprika i biter. Brunet det godt og hadde i hakket hvitløk og litt salt. Dette la jeg til side mens jeg stekte kjøttet i to omganger. Så kom alt tilbake i pannen: grønnsaker, kjøtt og marinade. Lot det koke skikkelig opp.

Serverte med denne:


I stedet for ris, kan man koke ris- eller eggnudler og blande oppi på slutten.

Dampende hett :)







Da har jeg omsider gjort kål på all broccolien, nå er det bare å gyve løs på rosenkålen, hehe.

Kommentarer