thai-tuna



Dette kan vel knapt kalles en oppskrift, da det eneste håndarbeidet er skrelling og hakking eller skiving av hvitløk, og deling og skvising av lime.. Men greit å ha noen kjappe alternativer i blant, og noe å lage når man f.eks har glemt å handle. Har man noen grønnsaker liggende som begynner å synge på siste verset, kan de selvsagt få være med, og da begynner det jo å ligne kokkelering.


Litt olje
2-3 fedd hvitløk i skiver (eller mer)
½ pose wokblanding (frossen)
Thai currypaste i ønsket kulør og mengde (smak til, eller les på dåsen), eller bruk en pose mix.
1 boks kokosmelk, gjerne lett-versjon.
1 boks tunfisk i vann
1 lime eller stor båt sitron, saften

Hvitløk svitses myk i oljen i en gryte. Fres grønnsakene i til de tiner og vel så det. Så krydderpastaen (brukte 2 store teskjeer) og melken. Når det har kokt opp tilsettes tunfisk med vannet, og smak til med lime/sitron og evnt mer chillipaste.  La det bli ordentlig varmt.

Oftest serverer jeg det som det er. Om jeg er veldig sulten koker jeg opp vann(i vannkokeren), og blander med couscous og litt salt. Svelles 5 minutter, så er klart samtidig med det andre.

Har jeg flaks har jeg koriander stående også, da blir det jo skikkelig godt.



Om noen vil ha det sterkere brukes hot chilli sauce.

Har også laget dette med fiskeboller i stedet for tunfisk (og selvsagt ferske, ubesudlede råvarer; fisk, men det er en annen historie. Bruker da litt fishsauce i stedet for kraft.

Kommentarer