tirsdagspastamat - chilli & hvitløk



Hadde glemt pengene hjemme i dag, det oppdaget jeg selvfølgelig først i kassa på Rimi, etter alle varene var skannet inn. Litt pinlig, men er ikke første gang.. Så da måtte skuffer og skap saumfares for å finne på noe til middag. Ikke det at jeg hadde planene klare uansett, men lå i alle fall både egg, poteter og bacon, og grønnskar med, i handlekurven. Med bare meg selv å tenke på sto jeg friere angående ingredienser og næringsinnhold (ikke så farlig med proteinbalansen mao). Fant fort ut at pasta måtte være basisen, da det nærmest flommer over av det, og at jeg skulle lage noe annet enn den evinnelige tomatsausen.

Endte opp med en enkel klassiker.

Pastavannet settes på først. 1 ts salt pr liter vann (saltet i først når vannet koker).

Kok spaghetti al dente.


Samtidig: Masse olivenolje varmes opp i en liten gryte/panne, svak varme, med hakket hvitløk og chillipepper (her hadde jeg bare flakes). Dette skal bare kokes, og ikke skifte farge. Kanskje lurt å droppe frøene på chillien første gangen, kan fort bli for sterkt. Jeg hadde også litt persille liggende (i fryseren), så dette tok jeg i, mest for farvens skyld. Her kan man også ha i sorte oliven. Sånn sett er også skivet, fersk (rød) chilli hundre ganger bedre for utseendes skyld (og smaken vil sikkert noen mene).


Ikke akkurat så mye grønnsaker heller her, men knasket i meg et par gulrøtter under tillagingen, så overlever nok det.

- Og det hjalp lite på pastabeholdningen, for utfordringen er jo ikke spaghetti, men alle de andre rare fasongene som ligger og tar opp plass.. Men godt smakte det i alle fall. Første gang jeg brukte fullkornspaghetti i denne retten, akkurat det kunne jeg latt være.



Kommentarer