brysselsvin



Da sto rosenkålen for tur, og rosenkål er jo godt sammen med svin. Flaks at jeg da hadde noen nakkekoteletter liggende i kjøleskapet. Valget av typer løk kom etter hva jeg hadde i hus. Som krydring ble det karry denne gangen. Godt sammen med svin og fløte/kokosmelk. Skikkelig søndagsmiddagsmat ble det. Slett ikke verst bare det. Nydelig smakte det også.

5 nakkekoteletter
3-4 ss mel
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts Natvigs krydderblanding
olje 
smør
1 banansjalottlauk, hakket
1 purre i skiver
1 rød løk i båter
3 fedd hvitløk, finhakket
ingefær, finhakket/revet
400 g rosenkål
2-3 ts karry
1 buljongterning (kylling)
1 boks kokoskrem( i mangel av fløte)
vann
soyasaus
lime
pepper
hakket koriander eller persille

Rens rosenkålen og del de største i to. Bland mel, krydder, salt og pepper i en pose. Del kotelettene i 3, og ha dem i. Rist så godt, så alt blir dekket. Brunes godt i smør, eller en blanding av smør/olje. Legg til side og kok ut pannen med et par dl vann. 
Stek løken i smør i en gryte sammen med karryen og rosenkålen, så hvitløk og ingefær. Ha så i kjøttet og panneavkoket, sammen med kokoskremen og evnt mer vann(tilsammen ca 3 dl), buljongterning, soyasaus og pepper. La det trekke 15-20 minutter. Smak til på slutten med lime, salt og pepper. Siden jeg elsker koriander toppet jeg med dette. 


Valgets kval sto mellom ris, bulgur, pasta eller potetmos til, og landet på couscous denne gang (jeg hadde drømt om gnocchi, men det var det slutt på ). Hadde vi hatt matfløte i stedet for kokoskrem hadde jeg nok foretrukket potetmos eller kokte poteter (og tyttebær attåt).








Couscous var et supert valg, sugde opp all den gode sausen.


Kommentarer