eple- og tomatfisk



Enkel, rimelig, barnevennlig og sunn hverdagsrett med få ingredienser. Hva er vel bedre enn det. Her kan man få brukt opp litt skrukkete og stygge epler. Vi synes det passer best med ris til. Tror faktisk ikke jeg har smak den med noe annet forresten, og denne retten har jeg spist siden tidenes morgen (dvs fra jeg var liten). Tror oppskriften ble funnet i et dameblad den gang på 70-tallet. 

4-600 g torskefilet, gjerne frossen blokk (evnt sei)
2 epler
1 liten løk
1 glass (200 g) tomatpure
2,5 dl fløte/melk/skummet ettersom
Salt og pepper


Fisken halvtines og skjæres i porsjonsbiter og legges i smurt form med salt og pepper på. 
Forstekes ca 10 min ved 200 grader. 
Om fisken er fersk hopper man over dette.


Bland sammen tomatpure og melk (brukte 2 dl ekstra lett og 0,5 dl matfløte), 
krydres med salt (ca.1 ts) og pepper.


Riv (skrell dem først om du gidder) eple og løk grovt, og ha det i tomatblandingen.


Hell sausen over fisken (evnt grønn paprika i ringer på toppen).
Stek videre ca 30 min, til det putrer skikkelig.


Ris og salat til.

Kommentarer