lakseside i folie



Den var påtenkt grilling den laksefileten jeg fant i fryseren, men det rakk den ikke. Ikke det at det er for sent å grille 3. september, men når man en henvist til byens grøntarealer for dette formål skal det være en rimelig flott ettermiddag for å drasse alt utstyr avgårde. Så optimistisk er jeg ikke akkurat nå. Folielaks i ovn er jo ikke et veldig dårlig alternativ, særlig når man har folie (og det hadde jeg såvidt så jeg fikk skvist den rundt). Tilbehøret avgjør om dette er middag til hverdag eller fest, idag er det definitivt hverdag hos oss.

Man trenger:
1 liten lakseside på ca 1 kg (med skinnet på)
Salt 
Pepper
Sitronpepper
Maître d'hôtel smør (eller smør, sitron og persille/andre urter)
Folie
Ovn eller grill

Stekovn på 200-225 grader, min er så treig at jeg setter den på  225.

Salt skinnsiden (jeg innbiller meg at noe trekker inn under stekingen), og legg med skinnsiden ned på et (stort) stykke folie. Salt, pepper og sitronpepper på og dander smøret i skiver oppå. I tillegg sitronskiver og urter om man ikke har urtesmør.

Pakk folien godt rundt så det blir tett. Legg pakken på et stekebrett for å unngå ulykke ved evnt skade i folien (her ble det rimelig røyklagt en stund..). Den trenger en halv time eller mer i ovnen.



Fullkornsris, tomatssalat og broccolibuketter ble tilbehøret idag. Og en kald dippsaus, selv om det egentlig blir nok med kraften fra fisken og smøret (om det ikke renner ut i ovnen).


Kommentarer