bacon- & broccolispaghetti



Dette er en pastarett jeg ikke har laget på en stund. Den blir aldri helt lik fra gang til gang. Ofte kan jeg bruke en wokblanding, det er jo kjappest. Ellers blir det  hva man har liggende av grønnsaker. Kan også finne på å bruke kylling i stedet for bacon, eller begge deler. Det er en lett og frisk rett, så at vi hadde carbonara tidligere i uken har ikke noe å si. Men nå får jo jeg aldri nok av spaghetti da..

1 ts olje
1 pk bacon
1 bukett broccoli delt i mindre biter.
1/2 rødløk i tynne båter
5-6 champignon som sang på siste verset
2 fedd hvitløk, hakket
(Helst også ingefær, men hadde ikke det idag)
1/2 ts chiliflak
3 ss soyasaus
1 1/2 lime
250 g fullkornpasta
Ca 1 øse pastavann (til sausen)
Hakkede urter (basilikum/koriander)
Parmesan
Pepper salt

Sett på pastavann i en stor gryte, 1 ts salt pr liter vann (tas i ført når vannet koker).


Mens det koker opp klippes baconet i biter og has i stekepannen med litt olje. Stek dette i noen minutter, trenger ikke bli sprøtt. Ha så oppi rødløken og broccolien, jeg tar stilkbitene først. Frese dette et par minutter før broccolitoppene og hvitløken has i, sammen med chili, pepper og litt salt. 


Tilsett så saft av 1-2 lime, noen ss soyasaus og 1 øse pastavann (pass på å ta av før du siler fra spaghettien). Den avrente spaghettien blandes med det andre i pannen. strø over urtene og server med parmesan.

Kommentarer

  1. Mmmm må jeg teste en dag... fast med kalkun bacon da :D

    SvarSlett
  2. Bacon og broccoli er en uslåelig kombinasjon :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar