brune pinner



Dette er noe så sjelden som gode julekaker. Vi lagde dem første gang ifjor. Syntes det var litt lite med bare pepperkaker (som vi som regel glemmer å spise). Disse brune pinnene glemte vi definitivt ikke å spise. Første gang noen julekaker er blitt spist opp, og det lenge før julen var ferdig. Heller nesten før den hadde begynt. Jeg finner ikke den oppskriften jeg brukte, men tar utgangspunkt i en standard. Husker at jeg brukte mer sirup enn det som sto (inspirert av svenske kolakaker), så det gjør jeg denne gangen også. Blir de like vellykket denne gangen, så har jeg jo iallefall oppskriften her, i stedet for en løs lapp et eller annet sted.

200 g smør (lurt å ta det ut i god tid, så det ikke er så hardt)
200 g sukker
3 ss sirup
1 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 g hvetemel
1 egg (kan droppes)
2 never mandler
Litt demerara- eller perlesukker

Sett ovnen på 180 grader.

Skill plommen og hviten. Hviten spares til penslingen.


Rør smør og sukker hvitt (jeg pleier gi meg en stund før det, for er ikke så god på å vente, men de blir minst like bra for det). Jeg bruker maskin her, men man kan selvsagt røre med sleiv. Tilsett sirup og eggeplomme. Bland dette inn. 


Bland sammen de tørre ingrediensene og sikt dem over smørblandingen. 



Rør alt godt sammen. 


Del deigen i 6, ta litt mel på hendene og form dem til pølser til pølser som klemmes litt flate på stekeplaten. Det trenger ikke se pent ut, for de flyter uansett utover. Bruk to stekeplater (tre på hver). Pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler og demararasukker.  


Stek til de blir gyldne, ca 12-15 minutter. Skjær dem i biter på skrå, ca 2,5 cm brede, og ha dem over på rist for avkjøling. 

Endestykkene spiser man selvsagt med det samme. Det trengs mye iskald melk i glasset ved siden av disse... 

Oppbevares i tett boks. Disse kakene skal være seige, ikke tørre.

-Og de var akkurat like perfekte som sist :)

Kommentarer

Legg inn en kommentar