havreflarn - årets nykommer



I stedet for de vanlige syv tørre sortene jeg har vokst opp med lager vi heller færre, men virkelig gode. Jeg synes det er fint med en blanding av tradisjoner og nyinnføringer. Det kan jo hende man kommer over noe som kan bli en ny favoritt. Denne oppskriften fant jeg i en av julens reklameblekker. Dette må jo være verdens enkleste kaker.

Til 24 kaker:
100 g smør
3 dl havregryn (jeg brukte 2 dl store og 1 dl vanlige)
1 egg
1,5 dl sukker
1 ss hvetemel
1 ts bakepulver

Smelt smør og bland det med havregryn mens det er varmt. Om man er lurere enn meg bruker man en gryte det er plass til begge deler i, så man sparer oppvask..


Pisk egg og sukker til eggedosis (oppskriften sier "stiv" eggedosis, men jeg er såpass lat at jeg ikke gidder piske så lenge).


Miks mel og bakepulver, sikte og rør det inn. 


Bland det så inn havreblandingen. 

Sett deigen med to teskjeer på to bakeplater (med bakepapir), 12 på hver. Jeg var ikke i nærheten av å få til det, ble bare 3 stk på plate nr. to.. (uten å spise mye deig, selv om den var veldig god). Lurt å prøve å fordele litt bedre enn meg, for alt fløt sammen. Stek ved 175 grader til de er gyldne (7-10 minutter). La de avkjøles litt på platen før de tas av. Legg så over på rist. Has i tett boks når de er helt avkjølt.

Måtte bruke pizzaskjærer for å dele opp her, så cluet er å lage kakene små nok, da de flyter veldig ut.

Kommentarer