min jul



Nå er det jo første søndag i advent og på tide å tenke jul. Kalender og lilla lys er i boks, ikke verst bare det. Jeg er ikke den mest julete personen som finnes, men synes det er en koselig tid likevel når man ser bort fra alt gavestyret.  Nå er jeg heller ikke den som begynne forberedelsene alt for tidlig heller. Tenner som regel adventslysene i tide, og gomler mandariner gjennom hele desember (jada, jeg vet det heter klementiner..), men vi har en rolig førjulstid her i huset.

Pepperkakedeig blir laget, og gjerne kjevlet ut til hjerter og annet. Noen år også til pepperkakehus. Det er dessverre ingen her som spiser kakene, men er koselig likevel, og så lukter det så godt. Andre klassiske julekaker spiser vi heller ikke, men laget noen år krumkaker kun for deigens skyld for den er nydelig, men ifjor prøvde vi et par nye kaker: brune pinner og kokostopper. Pinnene var nydelige, seige og ikke tørre som andre julekaker. Sarah Bernard lagde vi også, veldig vellykket. Her ble også noen gitt bort som gave. Ellers foretrekker jeg julefrokostene fremfor tunge middager. Min mor og far lager de mest bugnende julefrokostbord med alle mulige varme og kalde juleretter. Jeg har plukket ut mine favoritter som jeg pleier servere. 

Ting vi må ha/lage til jul er:

Mandariner
Valnøtter
Pepperkaker/sirupsnipper
Brune pinner
Sarah Bernard
Brente mandler
Havreflarn (ny)
Karameller
Marsipangodis
Sjokoladegodis
Konfekt (Kong Haakon var standard, men den er jo ikke god lenger)
Dessertsjokolade
Sennepsild
Sildesalat
Janssons fristelse
Rakfisk
Røkelaks 
Pinnekjøtt 
Ribbe (liker den best kald på brød)
Lutefisk
Grovt brød
I tillegg trengs masse egg, rømme, mandelpoteter, sennep og ymse som tilbehør til dette.

Noe blir kjøpt, men det meste blir laget. Sikkert en del jeg har glemt på listen her, men kommer jo på det nærmere jul.

Oppskriftene kommer etterhvert som jeg lager dem. Skal ikke se bort ifra at det kommer noen nye varianter til, også denne julen.



Kommentarer