ripsgelé



Vi har alltid masse rips på hytta, men jeg har vært ripsgelékokerjomfru helt til nå. Dette var kjempegøy å lage, så blir nok ikke siste gang selv om jeg tipper vi har nok gelé for en stund. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra frukt.no.

2281 g rips
5 dl vann
1,2 kg sukker
Hadde også en skvis sitron i, da jeg mistenkte ripsene for å være litt modne.

Eller som det står i oppskriften: 2-3 dl vann pr. kilo rips. 8-900 g sukker pr. liter saft.

Kok opp rips og vann. Stilkene er ikke vits å fjerne. 
Skum av når det har kokt opp skikkelig. 
La de koke videre under lokk, til ripsen ha falt sammen, ca 20-30 min. 

Sil alt gjennom et rent klede og samle saften i en kjele. 
Press saften litt forsiktig ut av bærene. 


Mål opp saftmengden og tilsett riktig mengde sukker. 
Jeg skviste også saft av en halv sitron i. 
Kok opp og la det putre 10-15 minutter til. 
Sjekk etter 10 om geléen er klar
( ha en liten mengde på en tallerken og se om det stivner).


Hell geléen over på helt rene glass og skru lokkene godt på. 

Kommentarer