hvetekake m/bærtopping



Jeg har tidvis litt full fryser, og gjerne har jeg hamstret bær og grønnsaker. Planen med bær er ofte å lage smoothie, men det blir sjelden noe av. Særlig ikke på denne årstiden. Nå er jeg inne i en tøm-frysen-periode og skulle bake til mange, så da fant jeg på denne/disse. En enkel og billig kake som er kjapp å slenge sammen. Akkurat sånn jeg liker det. Kaken er også eggfri, for de som skal holde seg unna det. Selve deigen er basert på denne kaken. Her har jeg halvert oppskriften, da jeg bakte to kaker med ulik topping.

Til en 24 cm springform:
6 dl hvetemel
1,5 dl sukker
3 ts bakepulver
2-3 ts vaniljesukker
150 g smør
3 dl (lett-)melk

Topping:
1 pk frosne bær
2-3 ts sukker, vanlig eller demerara
Mandler eller marsipan


Sett ovnen på 200 grader.


Rør sammen det tørre. Smuldre smøret i dette. 
Dette kan evnt. forberedes kvelden før, 
og så røre inn melken og hive kaken i ovnen om morgenen.


Ha oppi melk og bland godt. 

Dekk bunnen i springformen med bakepapir, og smør gjerne langs kanten. Hell røren oppi formen og ha over bær, sukker og mandler/marsipan.

Jeg hadde blåbær, strøsukker og hakket marsipan på den ene, og skogsbær, demerarasukker og hakkete mandler på den andre.

Stekes midt i ovnen 30-35 minutter. jekk gjerne med en bakenål. Dekk evnt. med bakepapir på slutten for å unngå svidd marsipan. Serveres lun eller kald, gjerne med is eller vaniljesaus.






Kommentarer