vannbakkelskringle



Vannbakkels er gøy å lage. Det er enkelt og raskt å lage, og smaker veldig godt. Man kan fylle med eggekrem om man ønsker det, men jeg synes det er best med kun melisglasur. I tillegg lages det av ingredienser man har i hus, så her trengs ingen planlegging.

Vannbakkels- /Waleskringle

Sett ovnen på 250 grader.

Kok opp 1/4 l vann med 125 g margarin (jeg får den ikke til med smør av en eller annen grunn)
Rør i 125 g hvetemel.
Ta gryten av platen.
4 egg røres i, et om gangen (via en kopp, så jeg er sikker på jeg ikke får med noe skall).


Fordeles i kringlefasong på et bakepapirkledt bakebrett.
 Letteste er å ha deigen i en plastpose og klippe et hull i ene hjørnet, 
og sprut ut (for oss som ikke har fancy-schmancy utstyr;).



Stek først i 250 grader i 5 min. 
Skru ned til 200 grader og stek videre i 15 min (til den har vokst og ser gylden ut).
 Min ovn er litt lite trøkk i, så jeg har ovnen på nærmere275 og 225 grader.

Døren må ikke åpnes under stekingen

Den vokser ganske mye i ovnen
Avkjøles på papiret og smøres med melisglasur (kun melis og vann). Den synker en del sammen når den tas ut av ovnen. Om man vil ha den høy og luftig må den stekes lenger, men da blir den tørrere og ikke så god.

Den kan selvsagt pyntes penere enn jeg har gjort, 
men i vår familie er det tradisjon at den skal være litt mislykket :)

Kommentarer

  1. Hahaha tradisjon at den skal se misslykket ut ;) den var ny hahaha dårlig unnskyldning assa :P
    Takk for oppskrift :D den skal lages en dag snart mmmm

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar