dagens ragù



- Ukens spaghettirett
Etter råvaretilgjengelighet i egne skap (dvs svinedeigen var ganske så ny).
Det var et uttalt kjøttønske i dag, og med slunken bok vil det gjerne si kjøttdeig av svin eller kylling

2-3 gulrøtter (eller en gigantisk, som jeg hadde)
¼ fennikel
½ rød løk
1 gul løk
3 fedd hvitløk
2 ss olje
100 g røkt skinke i små terninger
400 g svine-  eller kyllingkjøttdeig
2 ss tomatpure
1 buljongterning (kjøtt)
3 laurbærblad
2 ts oregano
Pepper
1 boks hakkede tomater
1-2 ss worchestershiresauce
1 ss rødvinseddik
En klype sukker
(Peppermiks)
-
Spaghetti
Oliven
Basilikum
Parmesan

Grønnsakene i foodprosessor. Freses så i olje med urter. 

Etter hvert hakket skinke 

og kjøttdeig, tomatpure og resten. 

Putres minimum en halv time.

Som vanlig kokte jeg spaghettien i godt saltet vann, 1 ts salt pr liter vann. Når jeg serverer pastaen ved siden av (under) som her, har jeg litt smør eller olje i etter ar vannet er silt av, så det ikke klebrer. Blander man sausen og spaghettien er jo det unødvendig.

Lett på tallerken og topp med oliven, basilikum og ost.


Konklusjon:
Skinken var egentlig unødvendig, men hadde ikke blitt særlig ny smak uten. Fennikelen druknet litt, hadde nok med fordel kunnet hatt mer i, men det hadde jeg jo ikke denne gang. Så altså; like gjerne enten/eller enn både/og, når det gjelder disse ingrediensene.


Kommentarer