pannekaker




Ikke noe vi har så altfor ofte da det kjedeligste jeg vet om er å steke pannekaker. Verste jeg vet er også stekeosen fra pannekaker og vafler. Jeg bruker samme røre til dessert og middagspannekaker. Har vel egentlig aldri brukt oppskrift, men kommet frem til at det ofte blir omtrent som dette:

3 egg
½ ts salt
4 dl mel (Fibra, vanlig hvetemel eller 50/50)
5-6 dl melk (ekstra lett)
2 ss nøytral olje
Noen ganger har jeg også i en håndfull havregryn eller to.

Pisk sammen egg, salt og halvparten av melken. Ha så i melet og visp til det er klumpefritt. Rør så i resten av melken (pleier å spare den siste dl til det har svellet). 

Røren bør stå 20-30 minutter og svelle. Tilsett oljen og evnt mer melk.

Stek tynne pannekaker i litt smør. Middels varme. Om de skal fylles (til middag) steker jeg dem bare på en side (utsiden).

Standard servering er sukker (og sitronsaft), syltetøy eller is. 

Mer mettende: Gulost, som legges på når den er snudd så den smelter, og brettes som en omelett. Eller selvsagt bacon/flesk.



Kommentarer