sennep- & hvitløkmajones



Det er så lettvint å lage egen majones når man har stavmikser. Gjør det likevel altfor sjelden. Er jo veldig godt, men vanskelig å få brukt opp om det ikke skal serveres mange. Fant en oppskrift i Rimis matblad i dag som jeg fikk lyst å teste ut. En variant med hvitløk og sennep, og masse sitron. Denne gangen brukte jeg saft av 3/4 sitron, og det ble ganske friskt, så kan være lurt å begynne med en halv.
Jeg pleier å bruke hele egget når jeg lager majones, får aldri til å bruke opp hvitene ellers.

1 egg (oppskriften sier 2 eggeplommer)
5-6 fedd hvitløk
Saft av en sitron
3-4 dl olje (gjerne blanding av oliven og solsikke/raps eller lignende)
3 ss grov sennep (ikke søt)
½ ts maldonsalt
Nykvernet pepper

Ha egg, hvitløk og sitronsaft nederst i beholderen 
og miks fort sammen. 

La staven stå nedi og fyll på med olje. 

Kjør staven mens man fører den sakte oppover når det tykner.

Rør inn sennep (med noe annet enn stavmikseren), og smak til med salt og pepper, evnt mer sitron om det trengs.

Denne ble farlig god, så blir definitivt ikke noe problem å få brukt opp. Blir nok knall til både fisk, kjøtt og grønt. Eller på skiva m.m.


Kommentarer

  1. er det så enkelt? må jeg teste når jeg har 2 fungerende hender igjen :)

    SvarSlett
  2. er så enkelt at man ikke trenger hender, iallefall ikke to ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar