kaffe cotta



Litt snopsyk i gråværet og kom over en side med ymse panna cotta-oppskrifter. Har laget det en gang for lenge siden og det er jo så godt. Hadde bare en liten skvett fløte i kjøleskapet, men også en skvett kaffe igjen på kannen, så tenkte da at en slags stivnet iskaffe måtte bli genialt. Som tenkt, så gjort. Og nå venter jeg på at det skal stivne. Det blir spennende :)


Rørte 3 ts gelatinpulver med 4 ss lunkent vann i et målebeger, og lot det stå et par minutter.
Den allerede varme kaffen, 1 1/2 dl, helte jeg så i og blandet godt.
Så tok jeg 4 ts sukker og rørte videre til alt var løst opp.
Fylte på med matfløte til det totalt var 3 dl (tar en halv dl mer neste gang).
Den skulle vel strengt tatt egentlig vært kokt, men det glemte jeg glatt. Så helte jeg det hele i tre glass og satt i kjøleskapet.
Den trengte 1 time i kjøleskapet for å stivne.




Hakket litt mørk sjokolade og valnøtter til å strø over ved servering.

- Og resultatet ble...interessant.
Litt for stivt, en halv desiliter mer med fløte neste gang.
Litt for geleaktig. Å koke fløten hjelper sikkert noe, det samme med mer væske og mer fløte i forhold til kaffe.
Smaken var det ingenting å si på synes jeg. Men om man liker det søtt og fett ville jeg laget noe annet.

Kommentarer