"ajvar" - 1. forsøk




Jeg er veldig glad i ajvar og det er noe vi bruker mye, både som tilbehør til kjøtt og fisk i tillegg til at vi bruker det som smaktilsetter i sauser og gryteretter og masse annet. Spesielt den litt grovmosete varianten er veldig god. Ajvar finnes i flere styrkegrader, men jeg foretrekker den milde. Hovedingrediensene i ajvar er paprika og aubergine. Jeg hadde en del røde paprika liggende og fikk lyst å prøve å lage det selv, for det kunne jo ikke være så fryktelig komplisert. Googlet litt for å finne ut hva som ellers befinner seg i den deilige røren. Sånn ble min ajvardebut: 

3 røde paprika (teste med 6-8 neste gang)
3 auberginer (1 neste gang)
2 små eller en stor løk
3-4 hvitløksfedd
0,75 dl olivenolje
Saft av 1/2 sitron
Noen klyper flaksalt
Sort pepper.

Sett ovnen på full guffe, 250-275 grader, og legg paprika og aubergine på bakepapir på en plate midt i ovnen. Stek til paprikaene blir svarte (jeg glemte ta tiden, men ca 30 minutter kanskje) og legg grønnsakene i en bolle med lokk over. 

Mens paprika og auberginen var  i ovnen "kokte" jeg løken og hvitløken i olje (med lokk over) til den ble skikkelig myk, men ikke brun. 



Da paprikaene og auberginen hadde lunknet litt var det på tide å fjerne skall (bare å dra av) på  begge, og kjernene på paprikaen. 




Hakk begge og bland med resten. 
Kan evnt bruke stavmikser om man vil ha det mer most. 

Fyll i sterile sylteglass (fylte 2 store glass) 
og sett til avkjøling i kjøleskap. 

Ble mer som gresk auberginepuré enn ajvar, derav anførselstegn. Dobler paprikamengden neste gang tenker jeg. Godt smaker det jo uansett alltid med disse ingrediensene involvert. Her servert til kyllingstekt hvitløksbrød.




Kommentarer