fastelavnsboller



Bollebaking igjen. Dvs den årlige bollebakingen, oftere skjer det dessverre ikke her i huset. Bruker denne oppskriften, men hadde bare tørrgjær, så tok en liten ts bakepulver i tillegg. Og selvsagt bruker jeg smør i deigen selv om det står margarin.

Altså:
4 dl melk
1 pk gjær, våt eller tørr
1 liter hvetemel 
4 ss smør
1 (liten) dl sukker
1 ts bakepulver
1/2 ts kardemomme 
Litt mel til utbakingen
1 egg til pensling



Varm melken (ca 40 grader for tørrgjær) og løs opp gjæren i den. Smuldre smøret i melet og ha i resten av det tørre, før det blandes med melken. Jeg bruker maskin og lar den gå til deigen er seig og fin. Før da jeg ikke hadde maskin rørte jeg det bare sammen. Gikk helt fint det også.


La det heve en halvtimes tid inder plast (strø litt mel på deigen først så det ikke klistrer).



Kna sammen deigen igjen på en melet flate og del i 16 emner. 

Trill boller og etterhev under et rent kjøkkenhåndkle til passe størrelse, 20-30 minutter.


Pensle overflaten med sammenpisket egg og stek midt i ovnen, ved 250 grader i ca 8 minutter.


Til fastelavnifiseringen:
2 dl kremfløte
1-2 ts sukker
1 ts vaniljesukker
-
Marsipan
Syltetøy
Melis
Hakkede mandler
Nugatti
Peanutsmør
Oboy
Kakestrøssel
osv

Krem piskes av fløte, sukker og vaniljesukker.

Jeg gikk for den klassiske varianten;  Marsipan nederst, så krem og syltetøy (stikkelsbær), deretter lokket med melisdryss. Sønnen gikk for marsipan, nugatti, krem og sølvkuler...



Kommentarer