spaghetti med kremet spinatsaus



Da ble det ikke middagsukeplan denne uken heller, men det ble iallefall middag. Det ble dog ikke den middagen jeg hadde tenkt, carbonara, men bacon og fløte fikk jeg brukt. Og spaghetti. Det hadde seg sånn at jeg hadde spinat og champignon som jeg hadde glemt, og dette var det prekært å bruke opp idag. Det med bacon og fløte var forsåvidt å overdrive, for baconet var fritt for både fett og svor viste det seg, og "fløten" var den nye fra Vita, som iallefall er magrere om ikke sunnere. Fett nok ble det likevel med masse edamerost vendt inn til sist.


Nok til 3-4 pers:
1 pk bacon
2 sjalottlauk
1 gjeng med champignoner
1 fedd hvitløk
Flaksalt
Sort pepper
2.5 dl matfløte
1 skvett vann (skylte ut boksen)
1 ss worchestershiresaus
1 ss soyasaus
150 spinat
100 g revet edamer eller annen gul ost etter ønske
Spaghetti, 250 g

Kok spaghetti i godt saltet vann (1 ts salt pr liter).



Klipp opp bacon og ha i en dyp stekepanne, sammen med strimlet sjalottlauk og skivet sopp. Jeg måtte ha i litt olje, siden baconet var så magert. Stek dette til det får litt farge og baconet virker stekt. Ha i hakket hvitløk underveis. Kvern over en god del pepper. 



Hell på fløten (og vannskvetten) og la det koke et par minutter. Ha i soya og worchester, og smak til med salt. Ha spinat og avrent pasta over i pannen. 



Tilsett ost og bland godt. Server gjerne med revet parmesan. 

Note to self: Fikk litt bakepulverfølelse i munnen etterpå, så det må jo være "Vita-fløten". Da kjøper vi ikke den igjen..

Kommentarer