julen 2013


Da starter jeg juleforberedelsene denne helgen med å henge opp julestjernen, rydde, planlegge og tjuvstarte på silden. Liker å vente lengst mulig med julematen, men sursilden tåler jeg å spise flere dager. En liten vri har jeg gjort på årets julesild. Det blir flere typer sild når julen starter.


Julegodter er litt tidlig å lage ennå. Planen er brune pinner, Sarah Bernhard, kanelflarn, marsipandadler, brente mandler (ny vri), karamell/fudge, mørk sjokoladesnacks, og kanskje en ny variant. Får se hva man rekker, bør jo klare å spise det opp også:)

I tillegg har vi masse nøtter, mandariner og julegodter (Freia dessertsjokolade, after eight, twist, konfekt)


Andre nye ting jeg vil lage er denne fikenmarmeladen. Deilig på ostebordet (og fin gave).

Når selv julen er her er det mye vi må ha tilgang på, og som da må lages.

Årets huskeliste er:

  • Ribbe (spises stort sett kald, så trenger ikke tilbehør, annet enn div sennepstyper)
  • Sennep, lage?
  • Juleskinke
  • Pinnekjøtt
  • Kålrabistappe
  • Tomatsild
  • Sursild
  • Sennepssild
  • Sildesalat
  • Rakfisk med rømme, løk og mandelpotet
  • Røkelaks
  • Skagenrøre/gubberøre
  • Fiskekabaret m/ "remulade"
Og sikkert en del mer jeg kommer på etterhvert.





Kommentarer