svartsurbærgelé



På hytta har vi svartsurbær både på trær og busker. Disse gir veldig mye avling. I familien har bærene blitt syltet, saftet og vinet i årevis. Jeg synes spesielt geléen en god, men dette er første gang jeg lager det selv. Jeg tok utgangspunkt i en klassisk ripsgeléoppsktift, bare med certo i tillegg da jeg var usikker på hvor stiv den ville bli.
4 kilo svartsurbær, vasket og renset for blader og dyr
7-8 dl vann

Kokes opp og putrer ca en halv time under lokk.
Jeg gjorde dog dette i to omganger da jeg ikke hadde så stor gryte.

Dette siles gjennom et klede, og has tilbake i gryten.

Jeg fikk ca 2,2 liter saft ut av dette (etter at min sønn hadde helt ut en god del).

800 g sukker pr. liter saft, dvs 1760 g i mitt tilfelle, blandet med
1 pk certo has i den kokende saften sammen med juice fra 1 sitron og kokes sakte opp.

La dette koke noen minutter før du tester om den stivner nok (ha en liten teskje masse på en asjett og test om den stivner).


Skum så av om det trengs og ha over på rene glass (jeg har både glass og lokk i kokende vann) og sett lokkende lett på. La geléen bli avkjølt før lokkene skrus tett igjen. Oppbevares mørkt og kjølig.

Nydelig til alt du ville brukt ripsgelé til; lammestek, reinsdyrstek, ryper, kalkun, and,
kjøttkaker, scones, vafler, yoghurt etc.

Kommentarer